top of page
Featured Posts
Recent Posts

Kamer zoeken: hoe eindig je niet in een kartonnen doos

Ja jongens, het nieuwe schooljaar staat voor de deur. Voor aankomende studenten kan dit vrij vervelend zijn, zeker als je nog geen onderdak hebt gevonden. Er komt een kamer binnenkort in mijn huis vrij (mijn kamer). Dus wie weet heb je hier wat aan.  

Kijkavonden kunnen vrij zwaar zijn…Is dit niet helemaal wat voor een onderkomen je in gedachten had? Houd je aan onderstaande ongeschreven maar belangrijke regels en alles komt goed! Eerste stap is het berichtje. Ja dit klinkt onwijs voorgekauwd maar wees origineel! Dus zegt niet: ‘Ik houd van Netflix en wijn en chillen met mijn matties maar heb ook mijn eigen ding’ WANT DAT HEEFT IEDEREEN (niet mijn woord, credits naar Mariëlle). Maar het is zeker waar, zelfs ik heb mijn eigen ding! Wat? Ja, nee echt. Zelfs ik. Niet lachen. Ik zie je wel. SHHHT.. Maar dat is dus het standaard verhaaltje, niet doen. Tenzij je eigen ding iets vet origineels is en je dat daarna meteen toelicht. Kan je heel goed een voetbal op je neus balanceren? Of speel je bijvoorbeeld de klarinet net als Octo? Leuk, vertel het! 

Een tip om het iets origineler te maken, stel bijvoorbeeld een CV op speciaal voor huisgenoten. Hierin staan niet de standaard dingen als: gestudeerd aan, gewerkt bij…Maar wat je huisgenoten over jou moeten weten. Veterstrikdiploma, kan zelf een ei koken, belt mama in geval van nood, niet aanspreekbaar vóór een kop koffie, etc. Let ook goed op wat voor huis het is, sommige willen een kort en bondig bericht, maar meestal heb je iets meer dan 3 regels nodig om je toekomstige huisgenoten te overtuigen van jou geweldigheid. Mijn huis gooit bijvoorbeeld alle berichten weg die maar uit twee alinea’s bestaat. Wij zijn heel hard, we lezen het niet eens. Als er bij staat: geen vrouwen, niet reageren onder de 20. Reageer dan ook niet, niemand leest het, verspilde moeite en zonde van je tijd. Nijmegen loopt over van studenten die een kamer zoeken dus het heeft geen nut. Ik weet het, het is echt zwaar daarbuiten. Maar goed, eerlijk is eerlijk, wie gaat er nou 200 berichten helemaal lezen? Okee next, voorbereiding. Iedere student meld zich aan voor 1000000000 kijkavonden. bewaar het bericht wat je hebt gestuurd, lees het nog even door en check nog even naar welk huis je precies gaat. Don’t overdress. Trek je normale kleren aan, die je normaal ook aan hebt als je in huis zou wonen. Zie je er normaal niet uit als Beyoncé tijdens een optreden? Doe dat dan nu ook maar even niet. Probeer even een antwoord te bedenken op deze standaard vragen: Wat voor een dier ben je? (dit is niet heel standaard maar wordt nog wel eens gevraagd) Wat is je beste eigenschap? (Rete goede imitaties van Stitch en kippen) Wat is je slechtste eigenschap? (Ik heb nog geen enkel ei perfect kunnen koken) Waarom wil je hier wonen? (Bedenk even iets origineels, iets wat je op de foto’s heb gezien of in hun bericht hebt gelezen) Kom niet een halfuur te vroeg. Mocht dit toch gebeuren neem dan een Snelle Jelle en ren even heen en weer naar Thailand ofzo. Kom ook zeker niet te laat want tijd kost geld en wij studenten hebben al niet zo veel van beide. Als het een echte kijkavond is, laat je moeder, vriend(in), hamster en/of goudvis lekker thuis. Op de avond zelf: wees jezelf en geef ook genoeg sociaal geaccepteerde antwoorden. Lekker tegenstrijdig ik weet het, maar deze tips kreeg ik doorgefluisterd. Verder weet ik het ook allemaal niet hoor, heb mijn kamer gewoon via via gekregen.


bottom of page